Doodziek van mijn werk

doodziek van mijn werk blog

Wekelijks deel ik mijn ervaringen uit het werkveld. Het is mijn intentie jouw inzichten te geven zodat je verder kunt groeien en ontwikkelen. Zodat je meer plezier krijgt in je werk en in je leven.

Niemand zag het aan haar, tenminste dat dacht ze. Maar wat voelde ze zich rot vanbinnen. Inmiddels werkte ze al een jaar 4 bij dit bedrijf toen deze nieuwe enthousiaste directeur werd aangesteld.

Managers komen en managers gaan. Met de een heb je een klik en met de ander niet. Hij deed haar leven veranderen. Helaas niet in positieve zin.

In het werk lagen hun taken dicht bij elkaar. Samen een einddoel en samen voor mooie en betere resultaten. Dat was haar uitgangspunt. Die van hem ook dacht ze. Wat ging er mis?

Wat ze dacht dat nooit zou gebeuren gebeurde toch. Hij liet steeds vaker merken dat ze niet aan zijn verwachtingen voldeed.  In plaats van zoveel mogelijk samen te werken werd ze juist verder naar achteren gedrukt. Het werk leed eronder niet alleen voor haar maar voor allebei. De veranderingen die door hem werden doorgevoerd betekende een andere manier van werken. Dit was niet slechter voor de organisatie maar voor haar persoonlijk wel. Het gevolg was dat ze heel erg onzeker werd en nauwelijks durfde te bewegen, laat staan met initiatieven komen of feedback op zijn manier van werken. Zondagavond zag ze al op tegen de volgende dag. Daarna stond ze bijna elke dag op met het gevoel dat ze eigenlijk niet kon of wilde, piekeren tot ze niet meer kon en ze was steeds doodmoe. Ze wilde maar een ding en dat was nooit meer naar haar werk toe. Maar dat ging niet zomaar. Geen uitweg meer weten en dan toch maar door gaan. Met burn-out verschijnselen zat ze ineens thuis.

Dit is het verhaal wat je wel zult herkennen. Of je hebt het zelf meegemaakt of je kent wel iemand uit je omgeving die zoiets heeft meegemaakt. In mijn werk heb ik dagelijks te maken met mensen die een andere baan zoeken omdat ze geen andere uitweg meer zien.

Stress door je werk is altijd heel vervelend. Het komt ook veel voor. Hoge werkdruk, onprettige sfeer, pesten op het werk enz. Het herkennen van stress door werk is meestal al een signaal dat je ermee aan de slag moet. Het wegdrukken en er niets mee doen lost niets op. Soms moet je iets moeilijks doen om het daarna weer makkelijker te krijgen. Gelukkig herkennen de meeste mensen dit op tijd en zetten met of zonder hulp stappen om echt ziek worden te voorkomen.

Graag geef ik je nog wat tips!

Stel je bent iemand of je kent iemand die dit meemaakt wat kun je dan het beste doen?

  1. Blijf nooit rondlopen met je negatieve en vervelende gedachten. Ga altijd in gesprek met iemand die je vertrouwt. Beter nog is dit te doen voordat je uitvalt natuurlijk. Dus herken je de signalen doe er zo snel mogelijk wat aan. Wil je direct de bron aanpakken en direct in gesprek met je manager, collega of de persoon waardoor je stress in je werk ervaart, vraag dan vooral advies aan iemand jou goed kan helpen hiermee. Denk hierbij aan een arbo arts, een vertrouwenspersoon, een coach, een collega, andere manager.
  2. Op de bank gaan liggen en wachten tot je je energie weer terug hebt lijkt de beste manier om te herstellen. Maar dat is het niet. Het is vaak de aller slechtste optie. Helaas gebeurt er niets als je op de bank blijft liggen.Wie een burn-out heeft, moet leren om dingen anders te doen. Dat gebeurt tijdens begeleiding, die uiteraard in het begin wel gecombineerd wordt met rust. Maar als je energie weer op zo’n 50 of 60 procent is, dan is het goed om weer een paar uur per week te beginnen met taken die weinig tijdsdruk hebben en weinig verantwoordelijkheid met zich meebrengen. Op die manier kunnen ze hun nieuwe patronen ook rustig aanleren op hun werk.’
  3. Werk aan jezelf! Dat is in het begin best lastig maar de beste en de snelste manier om er weer bovenop te komen. Onderzoek wat jouw stip op de horizon is en ontdek hoe je in kleine stapjes daar kunt komen. Werk aan je zichtbaarheid, ervaar je talenten en kom in je kracht. Grote kans dat je er sterker en positiever uit kunt komen.
  4. Doe het niet alleen. Je kleine stappen vooruit worden reuze stappen als je hulp durft te vragen. Wat voor hulp je nodig hebt, bepaal jij zelf. Het belangrijkste is dat je je verhaal kwijt kunt en dat je iemand kunt vertrouwen. Een eerste stap voor is vaak de huisarts, psycholoog of arbodienst. Maar jij bepaalt uiteindelijk zelf hoe en met wie je verder wilt.

 

Als je, nadat je dit gelezen hebt, nog vragen hebt of een keer een afspraak wilt maken, neem dan geheel vrijblijvend contact met me op.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.