Tranen met tuiten
In deze tijd van grote schaarste op de arbeidsmarkt, valt het me steeds vaker op dat bedrijven niet echt serieus met hun openstaande vacatures omgaan. Als carrièrecoach krijg ik flink wat vacatures onder ogen en vaak springen de tranen me in de ogen. Soms denk ik: “hoe is het mogelijk dat hier nog kandidaten op af komen”. Wie wil hier nu werken?
Het verbaast me dan ook niet dat de investering in dure plaatsingen op vacaturebanken niets oplevert. Aankomend talent vindt tegenwoordig op een heel andere manier hun nieuwe uitdaging. Via Google en diverse social mediakanalen zoekt talent op een interactieve manier naar het bedrijf dat bij ze past om te gaan doen waar ze goed in zijn of willen worden.
Wat zoekt een kandidaat vandaag de dag
Ze zoeken carrièrekansen, studiemogelijkheden, werken in agile teams enz. De verhoudingen zijn op basis van gelijkwaardigheid en medezeggenschap in de onderneming. Ze willen een baan van de toekomst in een bedrijf van de toekomst. Het is de wens van veel mensen te werken vanuit hun passie en hun doel. Medewerkers kiezen hun baan niet meer op arbeidsvoorwaarden maar op flexibiliteit, kwaliteit van werk en toekomstperspectief.
Wat valt vooral op
Hieronder een paar items van wat mij en mijn klanten opvalt aan vacatures:
- De vacature heeft totaal geen uitstraling qua lay-out en vormgeving.
- De vacaturetekst is super saai of te lang.
- Je merkt dat de vacature even snel tussen de bedrijven door zijn gemaakt.
- In de tekst staat veel te veel vakjargon.
- Alleen geschreven vanuit het perspectief van het bedrijf en niet van de kandidaat.
- Een link op de websites verwijst naar een pdf met vacature tekst zonder bedrijfsnaam (dit kan echt niet meer).
- Een eisenlijst die de kandidaat de stuipen op het lijf jaagt.
- Geen uitleg waarom het leuk is bij dit bedrijf te werken.
- Als de kandidaat de vacature leest is de vacature het bedrijf veelal ook openbaar.
Wat kun je doen?
Misschien denk je wel dit gaat mij of mijn bedrijf niet aan want ik heb altijd goede sollicitaties! Toch zou ik adviseren om ook eens door de bril van de kandidaat naar de in jouw ogen perfecte vacature te kijken. Ik zal geen namen noemen, maar vooral overheidsorganisaties, zorginstellingen en het onderwijs zouden veel kunnen leren van hun kandidaat werknemers door eenvoudig weg te vragen wat er beter kan en open te staan voor verbetering.
Hieronder een kort overzicht met verbeterpunten:
- Een goede sollicitatie strategie die volledig in lijn is met de visie en missie van de organisatie (waar sta je voor zoals Tony Chocolonely: slaven vrije chocolade, opkomen voor de belangen van, enz). Dit maakt ook meteen duidelijk of de kandidaat hierbij past.
- Besef heel goed dat je voor iedereen zichtbaar bent. Dus ook je klanten, je medewerkers, je ambassadeurs lezen de vacature.
- Publiceer alleen een vacature als je deze met trots kan presenteren.
- Maak een marketingplan vanuit je missie (jobmarketing).
- Gebruik social media platforms zoals LinkedIn en Facebook/Instagram om je doelgroep te bereiken.
- Zorg de de vacature goed te vinden is op de website, je eenvoudig kunt scrollen en direct kunt solliciteren.
- Meten is weten. Gebruik de data om te achterhalen of er voldoende verkeer naar de vacature is.
- Zorg voor een goede follow-up.
- Vraag af en toe eens aan je kandidaten wat ze van de advertentie vonden.
- Verbeter voortdurend.
- Blijf innovatief en verrassend.
- Als je niet weet hoe, vraag een professional om hulp... (lees ook dit artikel)
Wat levert het op?
- Betere kandidaten voelen zich aangetrokken waardoor selectie beter en sneller kan gaan.
- Kosten besparing door de juiste keuzes voor adverteren.
- Sollicitatiestrategie voor de langere termijn die past bij het bedrijf.
- Een niet in waarde uit te drukken hoeveelheid goodwill en publiciteit voor je bedrijf.
- Nieuwe klanten.
Dit lijken mij mooie ontwikkelingen met kansen voor iedereen.
Het is mijn volste overtuiging dat dit direct kan helpen de beste mensen te vinden op de arbeidsmarkt.
Zullen we samen eens kijken naar jouw sollicitatiestrategie, vacatureteksten en jobmarketingplan? Klik hier voor het maken van een afspraak.
Jacqueline Scholtes - Leider in Verandering
Jouw helpen in je stappen op zoek naar leuk en plezierig werk is wat ik het liefste doe. Ik weet ook hoe het is om op de springplank te staan en toch niet te springen, maar ook hoe het is om wel te springen. Ik wil dat jij ook gelukkig wordt met liefde voor je werk.