Slapeloze nachten
De onderneming groeide harder dan ze had verwacht en dat vond ze echt heel bijzonder, maar heel vaak ook erg lastig. Ze is de eigenaar van een uitzendbureau voor specialisten in de zorg. Haar onderneming laten groeien was een wens waar ze keihard voor werkte, maar soms leek het wel of er keihard op de rem werd getrapt. Ze vertelde hoe lastig ze het vond haar mensen aan te sturen. De conflicten, ziekteverzuim, maar ook de privézaken van medewerkers. In plaats van samen op weg naar succes stond ze er vaak alleen voor.
Ze vertelde dat ze echt slapeloze nachten had van die eerste medewerker die lange tijd ziek bleef. Naast dat het natuurlijk vervelend was dat de medewerker ziek was, zag ze ook de financiële gevolgen voor haar onderneming. Kon ze dit wel dragen en vooral hoe kon ze het oplossen?
En later ook worstelend met vragen als; ‘moet ik nog wel met medewerkers in vaste dienst blijven werken, wat als deze zieke medewerker voorlopig niet meer terug kan komen en hoe vang ik het werk op, hoe moet ik iemand aannemen of juist ontslaan? Hoe ontsla je eigenlijk iemand, kan dat eigenlijk wel enz.’ Kan ik nog iets doen om deze medewerker sneller terug te laten keren?
Gevoelens van blijdschap over de groei van het bedrijf werden steeds vaker afgewisseld met gevoelens van verdriet en onrust en onzekerheid over hoe ze de groei van het bedrijf kon ondersteunen met de mensen die ze zo hard nodig had. Hiermee namen ook de financiële zorgen toe.
Ondernemen is een vak! Maar ervoor zorgen dat medewerkers doen wat nodig is voor je bedrijf en dat mensen meegroeien in de onderneming is een vak apart. Heel vaak zie ik dat groeiende bedrijven enorm worstelen met de vraag hoe manage ik mijn medewerkers. Het is namelijk niet eenvoudig en vaak ook niet te voorspellen wat er op je af komt.
Door schade en schande vertelt ze, is ze wijzer geworden. Op mijn vraag of ze het anders zou doen nu ze dit wist antwoordde ze. `de groei van mijn onderneming had efficiënter en sneller kunnen gaan als ik het mezelf meer hulp met het managen van mijn medewerkers had gegund. Maar heel eerlijk, ik had geen idee wat me allemaal te wachten stond. Het overviel me vooral.
Dit spontane gesprek had ik vorige week met een van mijn opdrachtgevers tevens de werkgever (directeur-eigenaar) van de medewerker, die ik begeleid om na een verzuim periode weer terug te keren op haar werkplek.
Het coach traject met deze medewerker loopt op zijn eind en ik vind het altijd prettig om de werkgever erbij te betrekken. Ik laat de klant los en samen moeten zij weer verder. Het is fijn als de werkgever wat technieken kent om de weg naar verbetering te blijven stimuleren.
Het is voor mij belangrijk beide partijen te betrekken in het coachtraject. Coachen betekent er zijn voor de medewerker maar ook voor de opdrachtgever.
De medewerker heeft een coach vraag maar de opdrachtgever ook. Het is soms balanceren maar alle partijen een rol geven in het traject is de beste manier om tot een nieuwe setting te komen.